This blog was dedicated to my awesome 'She'. Believe that you're braver, you're stronger, you're smarter than you think! We love you so much! (AyahIbu,2013)
RSS
Powered by Blogger.
SheKiraKira
Web Counter

Demam

Assalamualaikum sayang.

28 September 2013
Lama rasanya ibu tak coretkan sesuatu untuk tatapan kamu. Hari ni ibu nak cerita satu peristiwa yang ibu takkan lupa sampai bila-bila.

"T, amik periuk kat luar", jerit Cik Nina.

Nenek simpan periuk dia di luar, bukan luar terus, masih di dalam rumah. Maksud ibu, di luar sebab untuk ke tempat simpanan tu, ibu perlu melalui pintu dapur. Sebelah bathroom. Ibu terus keluar untuk ambil. Kamu mengekori ibu. Masa ibu melangkah masuk melalui pintu, ibu nampak yang kamu masih di luar. Ibu nampak juga kat depan pintu tu basah sebab masa tu sepupu kamu baru lepas mandi dan tiada alas kaki kat situ. Ibu nampak.

Tapi ibu biarkan kamu sorang kat situ.

Terus ibu bagi periuk pada Cik Nina. Tak sampai setengah minit, bunyi jatuh tapi tiada suara. Ibu cepat2 ke arah pintu dan kamu terbaring terlentang dengan belakang kepala terhantuk kat bendul pintu tu. Ya Allah, ibu terdiam kaku. Tak lama kemudian kamu menangis sekuat hati. Ibu cepat2 mendapatkan kamu. Ibu peluk kamu erat. Ibu pujuk. Tak lama lepas tu kamu muntah.

Ibu gosok kepala kamu, Alhamdulillah, kamu senyap dan terus bermain. Masa tu kamu memang tengah demam dan kerap muntah. Entah kenapa, lately ni kamu asyik demam. Seminggu demam, seminggu kebah. Macam tu lah. Tapi kali ni ibu perasan yang kamu tak kuat jalan. Kejap2 jatuh. Lepas tu minta ibu dukung.

Ubat demam ibu beri macam biasa. Biasa kamu demam memang lemah. Jadi ibu tak syak apa2 lepas kamu jatuh tu walaupun kamu lemah sebab ibu assume kamu lemah sebab demam. Masa kamu jatuh, ibu langsung tak beritahu ayah. Ibu takut. Ibu akui. Ini salah ibu.

30 September 2013
Masa ibu balik kerja, atuk dah ambil kamu dari rumah Umi dulu. Ibu terus ke kedai. Atuk bawa kamu. Tak lama atuk nak bawa kamu balik rumah. Tiba2 kamu menangis. Kuat. Atuk pelik sebab kamu tak pernah macam tu. Kamu kan rapat dengan atuk. Ibu ambil kamu dan bawa balik. Kat rumah
atuk cadangkan untuk bawa kamu ke Pusat Rawatan Islam, An nuuru Syifa' kat Masjid Jamek Ungku Tun Aminah, Kg. Pasir. Kebetulan anak sepupu atuk yang buat rawatan tu. Tanpa melengahkan masa atuk terus telefon sepupu atuk untuk booking.

credit to An Nuuru Syifa'

 Malam tu, lepas maghrib terus gerak ke sana. Nenek ikut sekali. Sepupu kamu, Zharif pun ada dengan Mak Uda. Oh ya, ayah dah balik Pekan masa kita ke situ. Sebelum tu ibu dah minta izin pada ayah untuk bawa kamu. Lama kita tunggu, dalam 9.30pm baru start. Orang ramai masa tu. Sebenarnya kena ambil no pukul 12.30tengah hari. Syukur kita nombor 1 sebab sepupu atuk kan. Dapatlah laluan express. Bila masuk, kamu terus menangis. Memang sekarang kamu cukup takut dengan orang yang akan ubatkan kamu. Tak kira la doktor ke nurse ke sampai pengamal perubatan Islam pun kamu takut. Ibu cerita kan keadaan kamu. Terus dia mulakan bacaan ayat suci Al-Quran. Kamu diazankan. Kamu turut dibekalkan air yang dah dibacakan dengan 30 juzuk Al-Quran. Keluar dari bilik tu, kamu dimandikan dengan air limau nipis. Semua tu atuk yang tolong nak. Atuk sayang sangat kat kamu.

credit to An Nuuru Syifa'

Kamu dibekalkan dengan 3 biji lagi limau nipis. Lepas ibu balik kerja, kita ke masjid bersama atuk untuk mandikan kamu. Setiap kulit limau tu perlu dibuang/ dibakar/ ditanam. Itu semua atuk yang buat. Kita berusaha dan tawakkal. Semoga Allah sembuhkan anak ibu. Amin.

Malam tu, kamu tidur nyenyak. Sebelum ni kamu mesti menangis malam2. Tidur tak lena.

<to be continued>
With Love;
IbuShe

2 comments:

akmalkecik said...

macam mana cara buang limau tu

Unknown said...

Hari ahad bukak tak ye?

Post a Comment

IBUAYAHSHE
Daisypath Anniversary tickers

MySayangShe

Lilypie Second Birthday tickers